Joulu Pariisissa

On aika myöhäinen ajankohta kirjoittaa yli viikko sitten olleesta joulusta heti uuden vuoden alussa, mutta matkan jälkeinen väsymys tunteja kestävien kävelyretkien jälkeen Pariisin kaduilla ja heti alkaneet vuorotyöt ovat vaatineet veronsa. Valokuvia tuli otettua ihan liikaa ja myös niiden valinnassa kului aikaa, koska oli vaikea päättää mitä ottaa ja mitä jättää. Kuvat ovat sekoitus minun ja mieheni otoksista.

Minulle tämä oli ihan ensimmäinen kerta Pariisissa. Matkustimme sinne, koska poikamme on Ranskassa vielä muutaman viikon jatkuvassa opiskelijavaihdossa. Päätimme tavata toisemme tavallaan puolivälissä, koska pojallamme on kolmen tunnin junamatka Pariisiin ja meillä loppuperheellä meni saman verran lentäessä. Oli hyvää tuuria, että puolivälissä sattui olemaan juuri Pariisi 😉.

Lentokentältä hotellille otimme virallisen taksin, joita löytyi heti uloskäynnin vierestä - heti tullitarkastuksen jälkeen oli vastassa joukko näitä epävirallisia kuskeja. Noin 30 kilometrin ja 40 minuutin matka Charles De Gaullen kentältä 5. kaupunginosassa sijaitsevaan hotelliimme maksoi 58 euron kiinteän hinnan, joka näkyi taksissa olevassa hinnastossa sekä oli jo valmiina taksamittarissa.

Art Hotel Eiffel
Hotellimme oli pieni 25 huoneen Art Hotel Eiffel. Se valikoitui hakukoneelta pitkällisten tutkimusten jälkeen. Huoneet olivat pieniä, kuten vanhoissa kaupungeissa yleensäkin, mutta hyvin mahduimme ja oli viihtyisä hotelli. Siinä vaiheessa, kun varasimme huoneita, oli jäljellä enää huoneita näköalalla Eiffel tornille ja tästä jouduimme tietenkin maksamaan vähän enemmän. Onneksi lupauksen mukaisesti näköala oli ihan oikeasti 1,5 kilometrin päässä sijaitsevalle tornille - olisi voinut olla myös sellainen, jossa ikkunasta kurkottamalla olisi nähnyt ainoastaa vilauksen Eiffelistä. Alue oli mukavan rauhallinen ja ympärillä oli paljon erilaisia ravintoloita ja kahviloita, joiden hintataso oli kylläkin kohtalaisen korkea.

Yläkuvissa näkymiä huoneemme parvekkeelta.
Alla hotellin aamupalavalikoimaa.

Kuljimme kaupungilla enimmäkseen kävellen ja tyttäreni tuttava oli antanut vinkit reiteistä, joiden varrelta löytyi useimmat tunnetuimmista nähtävyyksistä. Käytimme myös metroa ja asema olikin aivan hotellimme vieressä. Päivän metrolippu maksoi 7,5 € ja oli voimassa koko ostopäivän klo 24 asti. Asemalta sai ostettua liput automaatista tai ihan suoraan myyntitiskiltä.

Metroasema sijaitsi hotellimme vieressä.

Olimme Pariisissa neljä yötä ja siitä ajasta päivät ja illat enimmäkseen kaupungilla, koska emme halunneet hukata hetkeäkään näistä muutamista päivistä. Tosin puolisoani ei kiinnostanut jonotella Eiffel torniin, joten sen ajan hän lepäili hotellilla, kun minä ja lapset kävimme ihailemassa maisemia yläilmoista käsin.

Eiffel torniin jonotus kesti kokonaisuudessaan vähän yli tunnin. Turvatarkastuksia oli kaksi - yksi ennen alueelle pääsyä ja toinen juuri ennen tornin hissejä. Portilla oli jonot jaoteltu erikseen online-lipun ostaneille ja niille joilla ei lippua vielä ollut. Meillä oli tuuria, koska hetken jonotuksen jälkeen juuri meidän kohdaltamme tämä jono ohjattiin online-lipun ostaneiden turvatarkastukseen, koska se jono oli jo loppunut.

Liput torniin maksoivat aikuisilta noin 17 € ja 18 - 24 -vuotiaalta nuorelta 7,5 € - en muista ihan tarkkaa hintaa. Poikamme kuuluu vielä hetken tuohon nuorisoon. Nämä hinnat olivat hissillä toiselle tasanteelle - huipulle asti ei päässyt "kapasiteettiongelmien" tms. vuoksi. Kävellen olisi ollut halvempaa, mutta eipä tullut mieleenkään kivuta satoja portaita ylös päin. Jonotuksen ja tornissa vierailun ajan sää ehti vaihdella sateisesta aurinkoiseen, mutta koko ajan oli kova tuuli.

Tietysti kävimme ihailemassa tornia myös pimeän aikaan:

Toinen päivä Pariissa kului pääasiassa tärkeimpiä kohteita kiertäessä ja kilometrejä kertyi kävellessä paljon - harmi, ettei ollut älykelloa mukana. Ainoastaan ensimmäiseen kohteeseen menimme metrolla ja samalla tavalla palasimme takaisin hotellille. Oli antoisaa, mutta tosi raskasta ja uni maittoi, kun viimein raahauduimme illalliselta sänkyyn. Tämä raahautuminen tosin koski ainoastaan minua ja puolisoani, koska aikuiset lapsemme jatkoivat vielä iltaa keskenään. Alla kuvia reittimme pääkohteista.

Notre Dame:

Pont des Arts -sillan kaiteet ovat nykyään lasia ja rakkauslukoista on jäljellä enää muistot.

Louvre:
Seuraavat online-liput Louvreen olisivat olleet saatavilla vasta viikon päähän, joten tyydyimme tutustumaan sisäpihaan. Sisälle olisi päässyt ehkä myös jonottamalla, mutta emme edes etsineet sisäänpääsyportteja - Louvre näytti jo ulkoa niin valtavalta, että olisi kulunut varmaan koko päivä näyttelyiden kiertämiseen.

Monet poseeraavat korokkeella seisten, koska määrätystä kuvakulmasta näyttää kuin pitäisi kiinni Louvren pyramidin huipusta.

iPhone-mainokset historiallisen Louvren seinillä olivat jotenkin häiritseviä.

Tuileriesin puistossa oli kulkijoita.

Grande Roue De Paris

Riemukaari illan hämärtyessä:

Champs Elysees:

Yllä olevat kuvat on suunnilleen siinä järjestyksessä kuin kuljimme reitin ja alla on kuvia sieltä täältä kävelyreitin varrelta.

Menneisyys ja nykyisyys kohtaavat.

Viihtyisiä kahviloita ja ravintoloita oli katujen varsilla lukemattomia. Valitsimme omat ruoka- ja kahvipaikkamme ihan arviosta eikä kertaakaan tarvinnut pettyä. Alla olevat kuvat ravintoloista ja ruoka-annoksista eivät välttämättä liity toisiinsa.

Menu piti ladata kännykkään.

Tacoja pikkukuppilassa.

Kahvi maistui vähän joka välissä.

Matkan aikana välillä satoi, välillä oli ainoastaan pilvistä ja pari kertaa pilkahti myös aurinko. Oli hienot neljä päivää ja tuli tunne, että on palattava vielä uudestaan. Liian paljon jäi vielä näkemättä.