Tallinna - ensimmäinen päivä

Kävin ystäväni kanssa yön yli matkalla Tallinnassa. Edellisestä kerrasta on aikaa noin 10 vuotta ja tämä johtuu enimmäkseen siitä, että Etelä-Suomessa asuessamme reissaaminen Itämeren halki oli helppoa - nyt se vaatii paljon enemmän aikaa ja rahaa: matkustin yli 3 h junalla Helsinkiin, yövyin hotellissa ja paluumatkalla taas hotelliyö Helsingissä ja junalla takaisin kotikonnuille. Olisin toki selvinnyt ilman Helsingissä yöpymisiä, mutta rajallisten junayhteyksien takia olisi Tallinnassa vierailu jäänyt paljon paljon lyhyemmäksi, koska olimme siellä ainoastaan yhden yön.

Matkustimme Eckerö Linen m/s Finlandialla ja näin kesäloma-aikaan laiva oli sen verran täynnä ja me sen verran hitaita, että piti käyttää mielikuvitusta istumapaikan saamisessa. Kolmen tunnin laivamatka on kuitenkin lyhyt istuipa missä tahansa. Paluumatkalla olimme jo sen verran kokeneempia ja nopeampia, että onnistuimme saamaan ihan oikean kahvilapöydän laivamatkan ajaksi.

Nunne Boutique Hotel

Yövyimme Tallinnan vanhassakaupungissa sijaitsevassa Nunne Boutique Hotellissa, johon oli 1,5 kilometrin kävelymatka satamasta. Olimme hotellilla jo ennen puoltapäivää, mutta huone luvattiin vasta klo 15 - kuten etukäteistiedoissa oli mainittukin. Jätimme matkalaukkumme hotelliin säilytykseen ja sitten piti jo saada jotain pientä purtavaa.

Tyttäreni oli suositellut Kompressor-nimistä letturavintolaa ja sinne suuntasimme. Paikka sijaitsi parinsadan metrin päästä hotellistamme, mutta sitä oli yllättävän vaikea huomata epäravintolamaisen ulkonäkönsä vuoksi. Tytär varoitti, että sinne saattaa olla jonoa ja pöydän voi varata etukäteen, mutta emme me siihen nälkään ehditty mitään pöytää varata. Muutama ihminen oli jonossa ennen meitä, mutta ehkä noin 15 minuutin päästä pääsimme pöytään. Koko ajan ovella näytti olevan pientä jonoa.

Tarjolla oli lähes 30 erilaista suolaista tai makeaa lettuvaihtoehtoa.

Minä valitsin savulohitäytteen ja taisi olla ihan ensimmäinen kerta koskaan, kun join letun kanssa viiniä. Letut olivat sen verran suuria, että selvisimme kaupungilla niiden voimalla monta tuntia.

Hyvin ravittuina kuljimme ympäri Vanhaakaupunkia. Tähän kohtaan en viitsi montaakaan valokuvaa laittaa, koska eiköhän nämä kaupunkinäkymät ole monelle jo tuttuja. Alla kuitenkin muutama kuva.

Kohti näköaloja.

Kohuotsan näköalatasanteella käyskenteli turistien kuvissa olemisesta selvästi nauttiva lokki.

Tanskan kuninkaan puutarhassa kohtasimme vähän uhkaavan näköiset kasvottomat patsaat.

Lopulta palasimme alas ja ohitimme Raatihuoneentorin, jonka ravintolat olivatkin täynnä turisteja.

Tässä välissä kävimme kirjautumassa hotelliin ja pidimme huoneessa pienen huilihetken.

Eipä aikaakaan, kun matka jatkui kohti Kadriorg-puistoa. Ystäväni oli käynyt siellä vuosia sitten ja nyt sekä paperikartta että kännykän googlemaps apunamme lähdimme suunnistamaan puistoa kohti - matkaa oli noin 3 km eikä julkisen liikenteen käyttö välähtänyt mieleen. Ystäväni muisti, että olivat kävelleet aikaisemmin Narvan valtatien vierellä kulkevaa kävelytietä ja saman tavoitteen otimme nytkin. Vuosien saatossa teitä oli tullut lisää ja tämä Narvan valtatie näkyi kyllä kartoilla, mutta emme sen varrelle menomatkalla löytäneet - paluumatkalla kylläkin.

Teiden varsilla oli siellä täällä kukkakoristuksia.

Kävelimme isoja ja pienempiä katuja paljon pidemmän matkan kuin se alkuperäinen reittisuunnitelma oli, mutta perille löysimme kuitenkin.

Taloja kävelyreitin varrelta.

Puiston vieressä on Katharinenthal Cafe, johon päätimme pysähtyä siiderille - suunnitelma kuitenkin muuttui ja söimme kahvilan puistoterassilla ihan ruuan.

Pieni espresso ja iso kahvi.

Kadriorg-puisto on kooltaan 70 hehtaaria ja siellä sijaitsee useita museoita, joihin me emme kuitenkaan käyneet tutustumassa. Puiston rakentaminen on alkanut jo vuonna 1718.

Pietari Suuren kesäpalatsi ja puutarha.

Tämän palatsin ympärille on koko Kadriorg-puisto rakennettu.

Kadriorg-puistosta lähdimme kulkemaan metsäisempää hiekkatietä kohti tien päässä näkyvää Rusalka -nimisen tsaarinaikaisen panssarilaivan muistomerkkiä ja sieltähän löytyi lopulta myös se jo alussa kaipaamamme Narvan valtatie.

Ilta-auringossa kävelimme rannan vieressä kulkevaa jalkakäytävää kohti Vanhaakaupunkia ja hotelliamme.

Hotellin ravintolassa vielä kupilliset teetä ja sitten nukkumaan.
Pitkän päivän jälkeen uni maistui.

Yövyimme siis Nunne Boutique hotellissa, joka sijaitsee Vanhankaupungin reunamilla lyhyen kävelymatkan päässä kaikesta. Hotelli on uusi ja avattu vasta 2023. Itse rakennus on tietysti kunnostettu vanhasta ja hotellin läpi kulkee alkuperäinen kaupunginmuuri. Hotellista löytyy myös sauna- ja spa-osasto, mutta niihin emme ehtineet tutustua.

Huone ja koko hotelli oli hyvin viihtyisä. Ainoa "valituksen" aihe oli, että kylpyhuoneen lattia oli niin kuuma, ettei siinä kauaa pystynyt jalkoja pitämään. Toki se ei meidän elämäämme paljoa vaikuttanut ja tietysti kerroimme asiasta vastaanotossa, koska lattialämmityksessä täytyi olla joku vika.