Tallinna toinen päivä - Telliskivi Loomelinnak

Päivä numero 2 ja ulkona satoi vettä. Hotellin aamupala oli tarjolla klo 11 asti, joten päätimme nukkua pitkään. Sen ansiosta olimme sadeaikaan ulkona vähän vähemmän ja iltapäivällä sade lakkasi kokonaan.

Aamupalan jälkeen otimme sateenvarjot esiin ja lähdimme suunnistamaan kohti taas tyttäreni suosittelemaa Telliskiveä. Kuten edellisestä postauksesta ilmenee (Tallinna - ensimmäinen päivä) oli edellisestä Tallinnan vierailusta jo aikaa ja tämä alue oli meille ihan tuntematon.

Googlemapsiä seuratessa tuli ensimmäisenä vastaan Balti Jaama Turg (Asematori), jonne piipahdimme vähän sateelta suojaan.

Torikerroksessa oli mm. hedelmä- ja vihannestori, kala- ja lihamyymälöitä ja kahviloita sekä ruokapaikkoja. Ihan alimpaan kerrokseen ainoastaan kurkistelimme ja siellä näytti olevan ainakin joku marketti ja ylimpään kerrokseen ohjeistavan kyltin perusteella sinne kiivetessä olisi löytynyt secondhand vaatteita ja antiikkia. Me tyydyimme kulkemaan jostain syystä ainoastaan tämän torikerroksen läpi.

Viimein saavuimme Telliskivi Loomelinnakin alueelle. Kuljimme värikkäästi maalattujen rakennusten ja katuruokaa tarjoavan kujan läpi. Nyt sateisella säällä kaikkialla oli tyhjää ja vähän ankeaa, mutta auringon paistaessa tunnelma on epäilemättä aivan toinen.

Vähän vielä eteenpäin ja astuimme Telliskivi Poetänavin (kauppakatu) sisätiloihin. Täältä löytyi kahviloita, erilaisia käsityöliikkeitä, ateljeiden ohi kulkiessa taiteilijat tekivät savi- ja nahkatöitä ja eräässä kahvila-leipomossa leivottiin leipää asiakkaiden edessä. Käytävien seinillä oli runsaasti maalauksia. Yritimme myös yläkertaan, mutta sinne oleva ovi oli lukossa, eikä selvinnyt mitä sieltä olisi ollut mahdollista löytää.

Ulos tullessamme sade alkoi vähentyä ja pian se loppui kokonaan. Lisää kävelyä ja piipahdimme ihan vahingossa Museokauppa Fotografiskaan, jossa oli valokuvanäyttely ja myynnissä valokuvajulisteita ja  -kirjoja. Istahdimme sinne hetkeksi ja nautimme lasilliset valkoviiniä, koska moni muukin teki niin näin heti alkuiltapäivästä. Vasta tätä postausta kirjoittaessani löysin lisätietoja linkistä Fotografiska Tallinn.

Fotografiskan yksi nurkkaus.

Olimme varanneet pöydän lähistöllä sijaitsevasta ÜLO-nimisestä ravintolasta - taaskin tyttäreni suosittelemana - ja sinne suuntasimme pikkuhiljaa. Tähän aikaan päivästä pöytävaraus oli turha, koska sillä hetkellä siellä ei ollut muita asiakkaita. Päivällisaikaan on sitten jo täydempää - ainakin varaussivuston perusteella.

Viihtyisä paikka oli tämäkin. Ruokavalikoima oli suppea, mutta tämä oli vaan hyvä minulle, jonka on vaikea tehdä päätöksiä. Kotisivuillaan ravintola mainitsee olevansa "vegetarian restaurant that serves meat and fish as well" ja tätä kaikkea löytyi listalta.

Lounaan jälkeen kävimme hakemassa laukkumme hotellin säilytyksestä ja kävelimme satamaan. Sää oli muuttunut aurinkoiseksi ja oli lämmintä. Taas oli laiva täpötäynnä, mutta onnistuneen etukäteissuunnitelman avulla onnistuimme löytämään istumapaikat laivan ravintolasta.