Yön yli Levillä

Tässä jatkoa edellisiin Ylläksen lomaviikon postauksiin - niihin pääset tästä ja tästä.

Mieheni tuttu mainitsi Tunturi- ja näköalaravintola Tuikun ja siitä saimme sysäyksen ajella Äkäslompolosta Leville. Pääkohteemme oli siis tämä näköalapaikka, mutta samalla vietimme Levillä yhden yön ja pääsimme vähän tutustumaan sen tunnelmaan.

Oli hieno keli ajella noin 50 kilometrin matka Äkäslompolosta Leville. Vaikka oli luvattu pilvistä, saimme vielä tänään nauttia sinisestä taivaasta.

Tie tänne ylös oli helppo löytää googlemapsin avulla - opasteita emme niinkään huomanneet. Muutaman sadan metrin päässä ravintolasta oli pieni parkkipaikka, mihin mahduimme hyvin. Ihmisiä oli liikkeellä paljon, mutta täällä rinteissä ei näkynyt montaakaan laskettelijaa - liekö syynä kylmä sää. Huipulla näytti taas hienolta!

Tunturi- ja näköalaravintola Tuikun alakerrassa olisi ollut tarjolla lounasta ja ohimennen vilkaistessa paikka vaikutti täydeltä. Ihan tupaten täynnä oli myös yläkerran kahvila, josta sai myös lämmintä pikkupurtavaa ja nähtävästi myös alkoholijuomia. Meidän tarkoitus oli juoda ainoastaan kahvit ja onneksemme sattui juuri vapautumaan pari tuolia ja pääsimme istumaan vieläpä ikkunan viereen.

Tuikun ulkoravintola oli ainakin tällä kertaa tyhjillään ihmisistä ja kuvistakin voi päätellä, että kylmää oli. Kevätauringon lämmössä on epäilemättä tämäkin tila täynnä ja näköala huikea, kun jää on sulanut ikkunoista.

Lopulta palasimme lämpimästä takaisin ulos. Vielä hetken ihailimme maisemia, kunnes lähdimme laskeutumaan alas ja suuntasimme auton nokan kohti muutaman kilometrin päässä olevaa Levin keskustaa.

Henkeäsalpaavat maisemat...

...näyttivät seuraavana aamuna tältä, kun kävimme vielä paluumatkalla katsomassa paistaisiko edes tunturin huipulla aurinko.

Ravintola Tuikusta jatkettiin Break Sokos Hotel Leville. Kiva hotelli kivalla paikalla lyhyen matkan päässä kaikesta. Hotellikompleksi koostui useammasta rakennuksesta ja parkkihallin kautta pääsi kulkemaan rakennusten väliä, jos ei tehnyt mieli kiertää ulkokautta kylmässä pakkassäässä.

Meillä oli huone saunalla ja huoneen ainoa huono puoli oli, että näköala oli toisen rakennuksen seinään - ei sinänsä haitannut, koska käytännössä olimme siinä vain sen yhden yön.

Sauna oli tilava.

Illalla vähän kiersimme ympäri Levin kujia ja söimme pizzat viihtyisässä "Pizza de Levi"-nimisessä ravintolassa.

Näin lyhyen piipahduksen perusteella ja koska emme laskettele, ei Levi tuntunut tunnelmaltaan ihan meidän paikaltamme - Äkäslompolon avaruus viehättää enemmän. Toisaalta ei tässä varmaan edes ehtinyt saada mitään todellista käsitystä Levin potentiaalista.

Aamupalalla oli tarjolla myös leipäjuustoa ja lakkahilloa.

Oli kiva pikkuretki patikointien lomassa. Hotelliaamiaisen jälkeen ajelimme harmaaksi muuttuneessa säässä taas takaisin Äkäslompoloon.