Piipahdus Pykeijalle

Mökkimajoituksestamme Nuorgamista on noin sata kilometriä Jäämeren rannalle, Pikku-Suomeksikin kutsuttuun, Pykeijan kalastajakylään.

Pykeijaan (Bugøynes) alkoi muuttaa suomalaisia 1700- ja 1800-luvuilla paremman elämän toivossa nälkää ja köyhyyttä pakoon pääosin Peräpohjolasta, Lapista ja Tornionjokilaaksosta. Tästä tuleekin nimi Pikku-Suomi. Tällä hetkellä siellä on asukkaita noin 180, joista pääosa on suomalaisten jälkeläisiä. Vanhempi polvi puhuu edelleen vanhaa Pykeijan suomea, mutta norja on valtakielenä.

Ajomatkan maisemia.

Karttaan oli merkitty ainoastaan yksi virallinen parkkipaikka, joka sijaitsi juuri ennen kylää olevan mäen päällä. Me ohitimme tämän ja ajoimme lähemmäs etsimään mahdollista toista paikkaa. Lahdenpoukaman toisella puolella oli pysäköityjä matkailuautoja, joten suuntasimme henkilöauton nokan sinne. Kyltti kuitenkin kielsi pysäköinnin muilta kuin matkailuautoilta ja asuntovaunuilta, joten jouduimme kääntymään takaisin. Vielä hetken ajelimme Pykeijan pieniä teitä ja huomasimme muutaman auton kokoisen pysäköintipaikan vähän sivummalla.

Heti pysäköinnin jälkeen oli tarkoitus syödä eväitä, mutta hupss...ne olivat jääneet Nuorgamin mökkiin. Mutta ei hätää, koska kylästä löytyi myös yksi kauppa.

Olin vakaasti päättänyt uida Jäämeressä oli vesi sitten miten kylmää tahansa ja sen halusin alta pois ihan ensimmäisenä - en halunnut ottaa riskiä, että mieli ehtisi muuttua.

Ja sinne jääkylmään veteen minä pulahdin ja vieläpä kahdesti! Päättäväisesti menin, mutta palasin kyllä kiireen vilkkaa takaisin rantaan ennen kuin jalat ehtivät mennä tunnottomiksi. Jäämeren rannalta olisi voinut vuokrata myös saunan pariksi tunniksi, mutta minä rohkenin uimaan ilman sitä.

Vähän vielä kävelimme kylällä ja kävimme syömässä Pykeijan ainoassa ravintolassa.

Kalakeitto maistui vielä lähes tyhjässä Ravintola Bistroenissa. Ruokailumme aikana ravintola alkoi täyttymään ja suomenkielinen puheensorina päätti hiljaisuuden. Ravintolan ulkopuolelle olikin ilmestynyt turistibussi.

Parhaat näkymät kylään on tien vieressä olevilta korkeilta kallioilta.

Idyllisessä Pykeijassa kului muutama tunti ja jatkoimme sieltä vielä päivän toiseen kohteeseen, josta kirjoitan joskus myöhemmin.